10 Tips Berjaya Temuduga


Ramai yang bertanya mengenai temuduga dan apakah tips untuk berjaya dalam temuduga. Jadi hari ini dikongsikan kepada anda antara tips untuk temuduga;

1. Info Jawatan yang dipohon
Sebelum menghadiri temuduga, anda perlu membuat kajian tentang jawatan yang anda pohon. Antara kegagalan calon ialah tidak tahu skop jawatan yang dipohon. Jika anda memohon kerja di syarikat swasta, jangan lupa buat sedikit kajian tentang syarikat juga supaya anda mendapat gambaran umum tentang syarikat.


2. Tahu Lokasi Temuduga

Pastikan anda tahu lokasi tempat temuduga tersebut dan bagaimana anda boleh ke sana. Berapa lama masa yang diambil untuk sampai ke sana? Adakah anda tahu nombor telefon dan dengan siapa anda akan berjumpa?
Bagaimana dengan tempat letak kenderaan? Dengan mengetahui perkara ini anda boleh menjimatkan masa anda dan mengelakkan tekanan yang mungkin anda hadapi jika tercari-cari tempat tersebut ketika hari temuduga nanti.

3. Pakaian


Pakaian anda haruslah kemas, menarik dan kelihatan profesional. Walaupun anda tidak begitu arif tentang budaya syarikat, adalah lebih selamat jika anda mengenakan pakaian yang agak konservatif.
Selain itu, pastikan rambut anda disikat dengan kemas dan rapi dan kuku anda dipotong dan dijaga dengan baik.


4. Temuduga Olok-olok

Pastikan anda bersedia dengan soalan-soalan yang biasa ditanya ketika temuduga seperti “What are your strengths and weaknesses?”,(Apakah kekuatan dan kelemahan anda?), “Why do you want to work here?” (Kenapa anda ingin bekerja di sini), “Why should we hire you?”(Kenapa kami harus menerima anda bekerja), dan soalan paling popular iaitu “Tell me about yourself” (Beritahu saya tentang diri anda). Buat satu temuduga olok-olok bersama dengan rakan anda untuk bersoal jawab tentang soalan-soalan ini.

5. Dapatkan Rujukan Yang Membantu

Dapatkan sekurang-kurangnya tiga orang rujukan – bekas majikan, rakan sejawat, pensyarah - yang sanggup menjadi rujukan profesional anda. Pastikan anda mendapatkan kebenaran mereka terlebih dahulu. Lebih penting lagi mereka mampu untuk bercakap tentang diri anda jika dihubungi oleh bakal majikan anda nanti.


6. Datang Awal

Pastikan anda datang sekurang-kurangnya 15 minit lebih awal sebelum sesi temuduga. Sesudah sampai cari mana-mana cermin yang terdapat dalam syarikat tersebut dan lihat penampilan anda terlebih dahulu. Kemudian maklumkan kepada penyambut tetamu tentang kehadiran anda dan beritahunya ada temujanji untuk temuduga. Selain itu, matikan telefon bimbit supaya ia tidak mengganggu ketika pertemuan anda dengan penemuduga nanti.

7. Bawa Dokumen Yang Diperlukan

Buat satu senarai dokumen-dokumen yang diperlukan semasa temuduga. Dokumen ini termasuklah salinan resume anda, kad pengenalan, sijil-sijil yang berkaitan. Kemudian, susun dokumen ini dengan baik. Pastikan susunan salinan fotokopi sama dengan susunan salinan asal. Ini bagi memudahkan penemuduga membuat rujukan.

Jika anda graduan baharu, jangan lupa bawa kesemua transkrip pengajian anda.

8. Jual Diri Anda!

Sesi temuduga ialah peluang untuk anda menyinar. Ia bukan masa untuk merendah diri. Bina satu pernyataan ‘Mengapa anda?’. Anda perlu memasukkan kekuatan-kekuatan anda, kebolehan yang anda miliki dan keunikan anda berbanding calon lain.

9. Bertanyakan Soalan

Penemuduga akan tertarik dengan calon yang menunjukkan mereka mengetahui banyak perkara tentang syarikat. Oleh itu, berdasarkan kajian anda sebelum menghadiri temuduga, sediakan soalan untuk ditanya kepada penemuduga.

Antara soalan yang boleh anda tanya ialah sejauah mana jawatan itu memberi kesan kepada matlamat dan rancangan syarikat di masa hadapan.

10. Tindakan Susulan

Sesudah selesai satu sesi temuduga, perkara penting yang anda perlu anda lakukan ialah menghantar satu email penghargaan atas masa yang diluangkan serta pertimbangan yang mereka lakukan.

Nyatakan juga anda sangat berminat dengan jawatan tersebut serta akan komitmen yang sepenuhnya terhadap jawatan yang ditawarkan. Selepas itu, jika anda masih tidak menerima apa-apa berita daripada penemuduga dalam tempoh seminggu, hubungi mereka semula.




Mudah-mudahan sedikit perkongsian ini memberikan anda sedikit momentum gerak atur yang baik untuk ke sesi temuduga kerja anda.



eknik carian kerja berubah, perubahan pasaran buruh dan deskripsi tugas perubahan. Tetapi apa penginapan lebih kurang sama adalah temu duga kerja. Ia peluang anda untuk menjual diri anda. Yang pertama 30 saat temu duga kerja yang paling penting - jadi jika anda mahu menjadi luka di atas yang lain anda perlu pada bola. Rob Yeung, seorang ahli psikologi perniagaan, mengekalkan bahawa temu bual adalah tentang tiga Ps. "Anda perlu menyediakan, anda perlu berlatih, dan kemudian, pada hari ini, anda perlu melakukan."
Berikut adalah 10 tips untuk berjaya temuduga.
1. Tanggapan pertama mengira
Salam penemuduga anda dengan senyuman dan berjabat tangan firma. Beri mata. Cuba untuk membuat bercakap kecil semasa berjalan kaki dari kawasan penerimaan ke bilik temuduga. Liz Anderson, yang sumber manusia pengurus berkata, "Anda perlu menjual diri anda sebelum anda boleh menjual apa-apa lagi dan yang pertama 30 saat adalah apabila penemuduga separa sedar membuat keputusan sama ada mereka suka anda atau tidak dan sama ada anda akan masuk ke dalam pasukan."
2. Bersedia
Re-membaca CV anda dan iklan pekerjaan sebelum temuduga. Adakah penyelidikan anda dengan teliti: Lihatlah laman web syarikat atau mendapatkan kesusasteraan. Anda boleh bertanya tentang gaji anda selepas jadi pastikan anda penyelidikan itu juga.
3. Jangan wafel
Menjawab soalan dengan betul - walaupun anda perlu diam seketika 'untuk mengumpul fikiran anda. Anderson menasihatkan, "Ia adalah lebih baik untuk mengatakan anda perlu satu minit untuk berfikir tentang jawapan anda daripada bercakap serta-merta dan menyesal selepas itu."
4 Mengapa mereka perlu sewa anda?
Iklan kerja yang paling akan menyenaraikan ciri yang mereka cari - seorang pekerja pasukan, komunikator yang baik - supaya ia terpulang kepada anda untuk memikirkan contoh bagaimana anda boleh menunjukkan kemahiran ini. Bersedia untuk bercakap tentang pengetahuan anda, pengalaman, kebolehan dan kemahiran. Mempunyai sekurang-kurangnya tiga mata yang kuat mengenai diri anda bahawa anda boleh berkaitan dengan syarikat dan kerja yang ditawarkan.
5. Be positif
Penemuduga anda akan berfikir tentang apa yang ia akan menjadi seperti untuk bekerjasama dengan anda, jadi perkara terakhir yang mereka akan mahu mendengar adalah anda bercakap tentang bos anda atau rakan-rakan semasa di belakang mereka. Penemuduga ingin melihat seseorang yang menikmati cabaran dan bersemangat.
6 Ingat bahasa badan anda
Ia bukan apa yang anda katakan, tetapi bagaimana anda mengatakan ia. Dalam temu bual itu, jangan berpeluk tubuh dan bersandar belakang atau melihat ke lantai! Duduk tegak dan cuba untuk mengekalkan hubungan mata yang baik. Gunakan tangan anda dan bersandar ke hadapan apabila membuat mata. Ramai orang tidak boleh berfikir dan mengawal bahasa badan mereka pada masa yang sama, itulah sebabnya anda perlu menyediakan.
7. Mengharapkan yang tidak dijangka
Penemuduga anda mungkin cuba untuk menangkap anda tidak bersedia: Tinjauan OfficeAngels telah mendedahkan bahawa 90 peratus majikan bertanya soalan 'pembunuh' dalam temuduga. Ia adalah mustahil untuk merancang bagi setiap soalan yang sukar, seperti "Bagaimana rakan-rakan anda menggambarkan anda?" Tetapi cuba untuk kelihatan santai dan dalam kawalan. Tanya penemuduga mengulang soalan jika perlu tetapi tidak lari daripada ia. Mudah-mudahan anda tidak akan menimpa nasib calon pekerjaan di B & Q yang diminta untuk menari "Salahkan di Boogie"!
8 Membangunkan hubungan
Tunjukkan tenaga, rasa humor dan senyuman. Jean Smith, seorang ahli antropologi sosial berkata: "Ia berjangkit, yang positif dan bersemangat." Tanya soalan penemuduga anda tentang diri mereka dan mana-mana isu-isu perniagaan yang sedang menghadapi.
9 Jelaskan apa sahaja yang anda tidak pasti
Jika anda tidak pasti apa yang dimaksudkan dengan sesuatu soalan, minta penjelasan. Pada akhirnya, meminta penemuduga jika terdapat apa-apa lagi dia perlu tahu tentang. Jangan takut untuk bertanya apabila anda mungkin mendengar jika anda berjaya atau tidak.
10. Ingat adab anda
Adalah lebih baik untuk memilih daripada untuk dipilih. Beritahu penemuduga mengapa anda berminat dalam syarikat dan pekerjaan peluang. Minta mereka untuk kad perniagaan dan mengikutinya sehingga dengan menghantar "terima kasih" e-mel atau surat, berkata berapa banyak anda menikmati memenuhi mereka dan bagaimana berminat anda berada. Mengambil peluang untuk terperinci kelebihan utama yang membawa.
Dengan mengikuti tiga Ps - menyediakan, amalan dan melaksanakan, anda boleh kembali menjadi seorang calon yang tidak akan melihat keluar dari tempat di "The Apprentice".
- See more at: http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=en&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=ms&u=http://blog.careerbuilder.co.uk/2013/03/28/10-tips-for-job-interview-success/&usg=ALkJrhjn0pykAGwkZlMUTIpj1IqUYCzEWg#sthash.PuQFvVxP.dpuf
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment